Näytetään tekstit, joissa on tunniste pakkauslista. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste pakkauslista. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Mitä kaikkea onkaan muistettava ennen matkalle lähtöä?

"Onko kaikki tarpeellinen listassa ja pakattuna?"
Minä olen meistä hermoilija. Aina ennen matkalle lähtöä alan ihan oikeasti panikoitumaan. Vaikka listan mukaan pakkaankin, ainahan voi olla, että olen listalta unohtanut jonkun asian. Käyn listaani läpi tällä hetkellä ainakin kymmenettä kertaa ja mietin, mitä vielä voisi tarvita mukaan. Kari sen sijaan poistaa listalta tarpeettomia esineitä, eilen listasta poistui pelikortit ja korkkiruuvi.

Yleensä keskustelumme etenee seuraavasti matkalla lentokentälle:

      Minä: "Onhan passit ja liput mukana?"   Kari: "On. Ne on tässä laukussa."
      Minä: " Tulihan mun lääkkeet mukaan?" Kari: "Jep. Itse pakkasit ne käsimatkatavaroihin."
      Minä: "Pakkasinhan mä piilarit?"            Kari: " Joo. Ne on siinä pienessä paketissa laukun sivutaskussa."

Ja niin edelleen... Harvinaisen pitkäpinnainen mies, sanoisin. Itse en jaksaisi vastaaviin kysymyksiin kovin rauhallisesti vastata kovin kauaa.

Eli todettakoon, että mikäli teet niin kuin me ja pakkaat listan mukaan, luota siihen, että kaikki tarpeellinen on mukana ja aika paljon kaikkea saa kyllä ostettuakin, mikäli jotain pääsi unohtumaan.

Ja yksi vinkki vielä pakkaamisesta: me pakkaamme laukut aina niin, että molempien vaatteita on sekaisin molemmissa matkalaukuissa. Jos jostain kumman syystä laukku jää saapumatta, niin molemmille löytyy vaatteita.



"Laitoitko pesukoneen hanan kiinni?"
Ennen matkalle lähtöä kannattaa muistaa katsoa, että astianpesu- ja pyykinpesukoneen hanat ovat varmasti kiinni. Vesivahinko matkan aikana tulee kalliiksi ja hanat on helppo sulkea. Yleensä muutenkin suljemme alakerrasta pesukoneen hanan käytön jälkeen, mutta astianpesukoneen hana on normaalisti aina auki. Meidän keittiöömme on kertaalleen tehty remontti, kun astianpesukone vuoti lattialle. Silloin onneksi kustannukset menivät taloyhtiölle.

Ennen matkalle lähtöä laitamme myös asuntomme lämmityksen mahdollisimman pienelle. Pienillä säädöillä säästyy energiaa ja sitä myötä meille euroja. Lämminvesivaraajan otamme kokonaan pois päältä, turhaan se täällä lämpeää, kun ei kukaan ole kotona.



"Entäs postit?"
Mikäli olemme pidempään poissa, on aina mietittävä, mitä teemme postien suhteen. Vaihtoehtoina ovat, että joku tyhjentää postilaatikkomme säännöllisesti tai sitten se, että katkaisemme postinkuljetuksen määräajaksi. Jälkimmäisestä on huonoja kokemuksia viime Australian -matkaltamme kymmenen vuoden takaa. Posti oli kuljettanut osan posteista laatikkoomme ja vain osan jättänyt postitoimipaikkaan haettavaksi. Ja niitäkään posteja emme saaneet kerralla, kun kaikkia ei löytynyt. Osa tuli meille vasta noin kuukauden kotiin paluumme jälkeen.

Tällä kertaa olemme aikeissa kokeilla määräaikaista postin edelleenlähetystä. Kyseessä on Postin maksullinen palvelu, mutta maksamme mieluusti siitä, jos sillä pystymme varmistamaan, että saamme esimerkiksi maksettua satunnaiset, postilaatikkoon tipahtavat laskut perille ja maksettua eräpäivään mennessä.



"Nauti!"
 Hei, olet lähdössä reissuun!! Yritä lopettaa stressaaminen ja nauti. Näin hoen itselleni täällä ja se kannattaa muistaa ihan jokaisen, joka on matkaan lähdössä.

Kuvissa on olohuoneemme pakkaamiskaaosta ennen matkaan lähtöä. Laukkuja ja vaatteita on joka puolella. Siistit kasat ovat Karin tekemiä, omia kasojani en kuvannut. :-)



sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Kuka pakkaa ja mitä pakataan?

Meistä toinen on varsin järjestelmällinen, työpöytä on ojennuksessa ja vaatteet löytävät tiensä pyykkikoriin välittömästi ja niin edelleen. Ja sitten olen minä. Kaivauduin juuri työpöydälläni olevan paperivuoren alle etsimään valokatkaisijaa pöytälamppuun. Olo oli hieman kuin Indiana Jonesilla, joka on suorittamassa arkeologisia kaivauksia.

Elafonissi 


Ei liene yllätys, että matkoillakin minun vaatteeni ovat vähitellen hujan hajan ympäri hotellihuonetta ja mieheni vaatteet siististi vaatepuilla kaapissa. Toki yritän minimoida tätä sotkuisuuttani ottamalla mukaan mahdollisimman vähän vaatteita. Yleensä kahden viikon matkalle pakkaan mukaan 3-5 t-paitaa, parit sortsit ja 4-5 mekkoa sekä tietenkin alusvaatteet ja sukat.

Herra L sen sijaan pakkaa mukaan paljon vaatteita. Nykyään pakkauslistassa hänen paitojensa kohdalla lukee paidat x  koska niitä on niin runsaasti mukana. Yleensä niitä tulee kotiin ainakin kaksi täysin käyttämättöminä ja sen lisäksi vielä matkalta ostetut paidat. Meillä kun on molemmilla heikkoutemme: minä ostan mekkoja ja herra L ostaa paitoja.

Varmasti aika tuttu näky Kreikan -matkaajille.


Niin, pakkauslista. Hämmästyttävää kyllä, vaikka olen todella epäjärjestelmällinen ja enemmän sotkun kuin siivon kannalla, olen luonut Excelillä pakkauslistat. Olen tallentanut ne Lomat -kansioon ja sieltä ne on helppo hakea käyttöön. Pakkauslistoja löytyy erilaisia riippuen lomakohteesta ja siitä, majoitummeko hotellissa, jossa on aamupala vai huoneistohotellissa, jossa kokkaamme itse.

Kuvakaappaus omista tiedostoistani.


Nykyään vastaavia pakkauslistoja saa helposti kustomoitua itselleen myös netissä. The Universal Packing List pääsee kokeiluun, kun pakkaamme parin viikon kuluttua laukut Lanzarotelle, mutta seuraavalle risteilylle kokeilen ehdottomasti PackingListOnlinea, jossa matkustusvaihtoehdoksi voi valita risteilyn.

Aasi kahvilassa. Ainoastaan Kreikassa.


Täytynee hieman tarkentaa äskeistä kappaletta. Minä en siis pakkaa, vaan tuon mukaan otettavat vaatteeni ynnä muut henkilökohtaiset tavarat laukkujen viereen, josta herra L pakkaa ne säntillisesti mukaan. Tosin tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset pari tuntia matkasta kuluu aina siihen, kun kyselen, että tulihan se ja se mukaan. Onneksi mieheni on varsin kärsivällinen.

Samoin kotiin lähdön koittaessa minä istun yleensä sohvalla ja luen, kun mieheni pakkaa. Olemme todenneet, että pakkaaminen sujuu joutuisammin näin. Ainoa asia, josta minä pidän huolen, on se, että mieheni viinilasi ei tyhjene ennen kuin laukut on pakattu.

Auringonlasku Agii Apostoliissa

Kuvitukseksi valikoitui kuvat Kreetan -matkaltamme kesällä 2012. Tuolloin vietimme viikon Agii Apostoliissa äitini ja hänen miehensä kanssa. Kreetasta ja erityisesti Agii Apostoliista on tulossa jossain vaiheessa ihan oma blogitekstikin...


Miten teillä, kuka pakkaa laukut? Käytättekö pakkauslistoja?