Näytetään tekstit, joissa on tunniste kortit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kortit. Näytä kaikki tekstit

perjantai 17. kesäkuuta 2016

Kolmas kerta toden sanoo - terveyskeskuksessakin

Kirjoitin joskus muinoin (marraskuussa 2015) korteista, jotka kannattaa ottaa matkalle mukaan. Ennen Espanjaan lähtöämme, tilasin Karillekin Eurooppalaisen sairaanhoitokortin. Hän ei tosin ole korttiaan vielä tarvinnut. Toisin kuin minä.


Punta Priman ranta ei ole järin suuri.



"Tää varvas kaipaa nyt kyllä lääkäriä."

Minulle on pariin otteeseen matkoilla tulehtunut kynsivalli isovarpaassa. Nyt luulin pitkään, että kyseessä oli vain sisäänpäin kasvanut kynsi, joka sattuu, mutta tarkempi tutkimus osoitti, että tulehtunuthan se oli jälleen. Eikun siis lääkärille.

"Olisikohan passi tarvittu mukaan?"


Lähdimme siis iltasella bussilla kohti Torreviejan keskustaa, terveyskeskuksen osoite mukanamme. Löysimme keskuksen ja aloin siinä vaiheessa miettiä, että tosiaan, olisiko ollut tarpeen ottaa passi henkilöllisyystodistukseksi. No, tietenkin olisi. Passi oli turvallisesti kotona, mutta eipä haitannut. En nimittäin päässyt kyseiseen terveyskeskukseen, koska he eivät hoida turisteja.

Lisäys: Kävin siis Patricio Perez -kadun terveyskeskuksessa, mutta ilmeisesti ainoa turisteja hoitava keskus on La Loman terveyskeskus Virgen del Mar -kadulla. C-bussilla pääsee terveyskeskuksen viereen.

Lähdin pois aika lailla kiukkuisena itselleni, mutta minkäs teet. Todennäköisesti en olisi kuitenkaan saanut hoitoa tai aikaa lääkärille, koska se passi puuttui.

Torreviejan keskustaa.


"Hei, meillä on näköjään uusi sukunimi!"


Seuraavana aamuna lähdimme uudelleen keskustaan. Tällä kertaa passikin oli mukana ja tunsin oloni toiveikkaaksi. Ehkäpä tänään saisin jo hoitoa varpaaseeni. Terveyskeskuksessa ilmoittauduin, ojensin Eurooppalaisen sairausvakuutuskorttini ja passin. Sain niiden lisäksi itselleni paikallisen, väliaikaisen sairausvakuutuskortin. Sukunimestä puuttui yksi vokaali, joten nimeni näytti vähintäänkin omituiselta, mutta ei se mitään.

Hetken ajan jo ajattelin pääseväni lääkärin vastaanotolle, mutta ei. Sain kuitenkin tehtyä ajanvarauksen seuraavalle aamulle. Huokaisten lähdin pois ja kerroin uutiset Karille.

Lisäys: Edelleenkään en tiedä, miten olisin voinut varata ajan puhelimitse. Netistä en löytänyt mitään puhelinnumeroa ajanvaraukseen.

Täälläkin yritetään kierrättää ja lasinkeräysastiat on usein maalattu kauniisti.


"Kyllähän turistien kanssa työskentelevä lääkäri englantia osaa."


Hurautin seuraavana aamuna taksilla La Loman terveyskeskukseen ja istuuduin odottamaan vuoroani. Hieman jännitin sitä, että osaanko riittävästi espanjaa kertoakseni vaivani ja mahdanko ymmärtää lääkärin puhetta. Kari arveli, että lääkäri osaisi kyllä englantiakin, mutta oli tällä kertaa väärässä. Ihan pelkällä espanjalla keskusteltiin.

Lääkäri katsoi varvastani ja kirjoitti antibioottikuurin. Hän pyysi myös pitämään varvasta päivittäin haaleassa vedessä. Haalea -sana oli minulle vieras espanjaksi, mutta hyvin ymmärsin, kun lääkäri selitti, että ei kuumaa, eikä kylmää.

Iglesia de La Inmaculada Conception eli neitseellisen sikiämisen kirkko.


"Arvaa, mitä maksoi?"


Hain lääkkeet apteekista ja tulin kotiin. Karilta arvuuttelin käynnin ja lääkkeiden hintaa. Ei arvannut. Terveyskeskuskäyntini oli ilmainen (toisin kuin Suomessa) ja antibioottien hinnaksi tuli 1,95€. Mikäli siis osaa kieltä edes vähäsen, kannattaa EU-maissa ilman muuta käyttää paikallisia terveyskeskuksia.

Nyt tulehdus on onneksi jo ohi. Oli nimittäin aika hankalaa pysyä pois uima-altaasta näillä helteillä.
 Kuvat ovat tällä kertaa eri puolilta Torreviejaa. Arvelin, että kukaan ei halua nähdä kuvia tulehtuneesta varpaastani.

torstai 5. marraskuuta 2015

Kortit mukaan matkalle

Jos ja kun matkailet useasti, niin kannattaa liittyä kanta-asiakkaaksi aina, kun siihen on mahdollisuus. Matkustamiseen liittyvät kanta-asiakasohjelmat ovat yleensä ilmaisia ja niihin on verrattain helppo liittyä. Royal Caribbeanin kanta-asiakasohjelmasta jo kirjoitinkin risteilyjen yhteydessä.

Crown & Anchor on siis Royal Caribbeanin kanta-asiakasohjelma. Tasot nousevat risteilylaivoilla vietettyjen öiden myötä, itse olen tällä hetkellä Platinum -tasolla 32 yöpymispisteellä. Etuina saan mm. aikaisemman pääsyn laivaan ja omat check-in -tiskit ja laivalla etukuponkeja ja pääsyn Welcome Back -tilaisuuteen, jossa yleisestä linjasta poiketen laivayhtiö tarjoaa ilmaisia drinkkejä. Platinatasolla saa myös kylpytakin käytettäväksi laivalla, kätevää esimerkiksi meripäivinä, kun ainoa kulkusuunta on kannen aurinkotuoleille.

Crown & Anchor -ohjelman eri tasojen edut
Kuva on osoitteesta www.royalcruisesonline.com.










Luonnollisesti myös Suomen vesillä liikkuvilla autolautoilla on omat kanta-asiakasohjelmansa. Viking Club ja Tallink Silja Club -kortit ovat erilaisia keskenään, koska Viking Clubissa ei kanta-asiakastaso muutu, mutta sillä saa tarjouksia sekä risteilyä varattaessa että laivalla ostoksista ja ruoasta. Tallink Siljan Club -kortti on kolmitasoinen ja edut paranevat tasojen noustessa.

Kuvaksi valitsin joulukuussa 2013 kuvatun koneen laskeutumassa St Maartenin saarella.
Maho Beach on loistava paikka bongata isoja koneita!


Lentoyhtiöillä on luonnollisesti myös omat kanta-asiakasohjelmansa. Lentoyhtiöt muodostavat alliansseja ja kanta-asiakaspisteitä saa myös samaan allianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden lennoista. Itselläni oli ennen Finnairin kortti käytössä, mutta luettuani Pistepirkon kirjoituksen aiheesta (loistava sivusto muuten!), siirryin keräämään pisteitä saman allianssin British Airwaysille. Suuri etu Finnairin pisteisiin verrattuna on se, että pisteet eivät vanhene. Liitin samalla tietenkin myös herra L:n samaan ohjelmaan, joten keräämme nyt perhekohtaisia Avios-pisteitä. Aviopisteitä on jo ennestään, hahaa.

Toinen suurista alliansseista on Star Alliance, johon kuuluu 28 lentoyhtiötä ympäri maailmaa. Ensi keväänä lennämme Singapore Airlinesilla, joten liitin meidät myös Star Allianceen ja valitsin kanta-asiakasohjelmaksi Lufthansan Miles & More -ohjelman, koska olemme muutenkin Lufthansalla lentäneet.

Kolmas suurista alliansseista on Skyteam, mutta siihen en ole liittynyt, koska en ole kokenut sitä tarpeelliseksi.

Myös halpalentoyhtiöillä, kuten Norwegianilla ja Air Balticilla, on omat kanta-asiakasohjelmansa. Lennämme usein Norwegianilla ja CashPoint -pisteitä keräämällä saa lentojen hinnasta hieman pois. Mihinkään allianssiin nämä lentoyhtiöt eivät siis varsinaisesti kuulu.

Kuva on Hampton Inns and Suites San Juan -hotellin allasalueelta Puerto Ricosta.
Yövyimme tuolla ennen risteilylle lähtöä vuonna 2010.

Matkakanta-asiakkuuksien lisäksi kuulun monen hotelliketjun kanta-asiakasohjelmaan. S-kortilla saan automaattisesti asiakasomistajahinnat Sokos Hotels -ketjun hotelleissa ja Hotellimaailman sivuilla etuja saa Hotel Bonus Club-, K-Plussa-, Pins-, Finnair Plus- ja Viking Club -korteilla. Näiden lisäksi minulla on Scandic Friends -kortti, joka antaa etuina mm. iltapäivälehden hotelliin saapuessani sekä 6 euron etukupongin, jonka käytän usein virvokkeiden ostoon.

Kotoa löytyy myös Hilton -ketjun ja Choice Hotels -ketjun kortit, koska yövymme usein matkalle lähdettäessä Helsinki-Vantaan Hiltonissa. Hieman luksusta matkan alkuun, halvempiakin lentokenttähotelleja on.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti, mallikuva

Loppuun vielä se kaikkein tärkein kortti, eurooppalainen sairaanhoitokortti. Sellaisen voi tilata ilmaiseksi Kelan sivuilta tai käymällä Kelan toimistossa. Jos lomailet EU- tai ETA -maassa tai Sveitsissä ja sairastut, olet tämän kortin kanssa oikeutettu saamaan hoitoa samaan hintaan kuin maassa asuvien henkilöiden. Minulla tuo kortti on aina mukana Euroopassa liikkuessani ja juuri viime viikonloppuna tilasimme herra L:lle samaisen kortin.

Perinteinen matkavakuutuskin löytyy ammattiliiton kautta. Ennen matkalle lähtöä kannattaa muuten aina tarkistaa, mitä kaikkea se kattaa ja kuinka pitkään vakuutus on voimassa eli kuinka monta päivää voi yhtäjaksoisesti viettää ulkomailla vakuutettuna.

Puuh ja huoh. Korttia kerrakseen. Paljonko erilaisia matkaan liittyviä kanta-asiakaskortteja teiltä löytyy? Ovatko ne aina matkassa mukana? Meillä jäi viimeksi Viking Clubin kortti kotiin, onneksi laivalta sai väliaikaisen pahvikortin...